2015-12-16

zenon är kompatibel med Windows 10

Vår nuvarande version av zenon, zenon 7.20, har klarat Microsoft Windows kompatibilitetstest. Mjukvaran fungerar tillförlitligt på det nya operativsystemet och stödjer alla kvalitets och säkerhetskrav.

Windows 10 lanserades i slutet av juli i år. Microsoft konfirmerar nu, efter det positiva testresultatet, att zenon fungerar utan problem på Windows 10. zenonkunder kan därmed uppdatera sitt operativsystem när de vill. Alla zenonprojekt fungerar direkt efter uppdateringen.

zenon på Windows 10: Översikt

Releasen av Windows 10 från Microsoft innehåller olika utgåvor, var och en anpassad för olika typer av användare och plattformar. I tabellen nedan visas vilka utgåvor zenon är kompatibel med.

zenon även på Windows IoT Core

I senaste releasen presenterade Windows även Windows IoT Core. Denna nya Windowsversion utvecklades speciellt för inbyggda enheter med eller utan skärm. Stefan Hufnagel, produktchef för integrerade lösningar på COPA-DATA förtydligar: ”Windows IoT Core erbjuder kreativ frihet för utvecklare och systemarkitekter. Plattformen stödjer ett antal programmeringsspråk och Open Source-alternativ. De senaste testerna visar att zenon Logic, vår IEC 61131-3-baserade PLC-programmeringsmiljö, fungerar bra på Windows IoT. Möjligheten att köra soft-PLC på Windows IoT Core-enheter öppnar upp för nya automationslösningar. Då plattformen har låg kostnad är det möjligt att skapa både flexibla och robusta system. I kombination med existerande automationsteknologi kan informationssamlandet utökas på ett kostnadseffektivt sätt.”